Tillägnat Freddie Wadling.....

 
 
Det är med en stor sorg i hjärtat jag i dag fått reda på att en av mina största inspirationskällor har lämnat jordelivet i går den 2 Juni-2016, Freddie Wadling, mannen med en röst som kunde göra varje text till sin egen och med en dynamik, röst, nerv, närvaro som saknar motstycke. En av vår tids absolut mäktigaste röster.
 
Jag är tacksam att jag fick se Freddies sista gig här i Göteborg för drygt 2 månader sen. Jag hade mina aningar om att hans livsresa närmade sig sitt slut och det förmedlade han också genom sitt sätt att sjunga och agera och inte minst hans reflekterande ton över livets skiftningar i sin brokiga och gedigna låtsamling under gigets gång där precis alla element och nyanser fanns med.
 
Ett av favoritspåren på hans sista album, "Efter Regnet" är Ensam på havet. Där varje ton tränger in i hjärtat och lämnar eviga spår i själen......
 
Låten finns på Spotify

Text & Musik: Stina Nordenstam.

ENSAM PÅ HAVET

Ensam på havet
i nödflaggad båt
ensam på okända vatten
jag har försökt sova
men ruffen är våt
nu väntar jag bara på natten

förråden är slut
jag har tappat min logg
men lag tror att vi seglar mot öster
jag har vakat för länge
och seglat för långt
jag svär - det jag hörde var röster
jag kan inte glömma
hur förunderligt det lät
hur rofylld och tjusad jag blev

nu sitter jag stilla
med rodret i lä
i aktern och väntar och ler
dom har sagt mig att sjömän
för långt ifrån land
förlorat både sans och förstånd
kanske jag också
sett syner ibland
jag svär det jag hörde var sång
jag har släppt alla segel
förlorat min kurs

jag har stått hela dagen och lyssnat
mot vindöga vänd
där jag hörde den först
men sången i masten har tystnat
och jag hoppas det klarnar
för resan blir lång
och natten så mörk utan stjärnor
i natt far vi hem
till sirenernas sång
i natt går vi utan lanternor

 

 

Vila i Frid, Finaste Freddie



2016-06-03 @ 21:01:00 Mija blogg Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback