Mija recenserar / fotar: Lok, Pustervik Göteborg 2019.08.02

Mija recenserar:
Lok, Pustervik, Göteborg: 2019-08-02

 

Året var 2001, vi stod på ett fullknökat Liseberg där alla, ca 
25 000 pers stod och hoppade upp och ner och sjöng med i varenda textrad, så även en man på närmre 80 bast framför mig, publiken mig själv inkluderat kan ju texterna utan och innan. Men det var samtidigt en stor sorg, för jag visste ju att Lok gick mot sitt slut. 20 år har nästan passerat, och många ggr har det frågats, ska ni inte börja lira igen? Kommer aldrig på frågan svarade Johan Reivén.

Hoppet har ju alltid funnits och som sagt jag är inte särskilt förtjust i återföreningar och allt detta badande i "nostalgi" trippar.
Jag vill minnas band och artister när de lät som bäst.
Men det finns undantag....Lok är tveklöst ett av dom.

Vi anländer till ett fullknökat Pustervik. Jag visste ju att ljudet skulle låta suveränt som alltid med Arnold Lindberg bakom rattarna. Men jag var inte helt säker på vad jag kunde förvänta mig av Lok.
Den här kvällen hade precis allt. Perfekt väder, bra publik, grymt ljud. Pustervik kokade och det var precis som om tiden stått stilla i 20 år. Lok har aldrig låtit bättre. Lok är bandet som har precis allt.

Sväng, attityd, timing, kompetenta musiker, nerv. feta svängiga riff, tighta som f-n. Jag skulle kunna ösa på om varje medlem enskilt eftersom dom är duktiga musiker, men jag skippar "romanen". Hungern och spelglädjen finns där fortfarande. Martin Westerstrand ("sångaren") har publiken i sin hand från första sekund. Genialiskt med Jan Johanssons intro och outro. I dag låter Lok mer dynamiska också vilket jag varmt välkomnar med tanke på att det kan bli lite "tjötigt" när man ställer på i 200 knyck hela tiden.

Men inte nu. ALLT finns, och det var efterlängtat att få uppleva ett gig som har precis allt man kan önska.

Bäst: Lok står när andra faller, Bedragaren i Murmansk.

Det finns 2 Minus. Martin drar i gång en liten pinsam pryl på scenen angående nån som fyller år och hur "rötet" hans ex är och bla bla bla. Lite skämskudde varning på det. Han behöver också bli bättre på att inte svälja/hantera micken för att man ska höra texterna som alltid drunknar på platta och live vilket "suger". Särskilt med tanke på att dom är Svenska, fulla med humor, attityd och träffsäkerhet. Men det räddar publiken som kan varenda textrad, mig själv inkluderat.

Jag ger trots det giget fullt pott och lämnar Pustervik med "happy feets"

Tack Lok....You Did It !!!

Mitt betyg: 5/5 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Foto: Mija Anderson

 

 

 


2019-08-07 @ 17:17:03 Mija blogg Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback